Regulamin


Wersja JSON

 

DZIENNIK URZĘDOWY WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO

Bydgoszcz, dnia 24 września 2021 r. Poz. 4688

UCHWAŁA NR 272/21 RADY MIEJSKIEJ W ŚWIECIU 

z dnia 16 września 2021 r. 

w sprawie uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Świecie”

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r., poz. 2028), uchwala się, co następuje: 

§ 1.  Uchwala się „Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Świecie”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. 

§ 2. Traci moc uchwała nr 38/18 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia „Regulaminu dostarczania wody
 i odprowadzania ścieków na terenie gminy Świecie” (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego poz. 325). 

§ 3.  Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Świecia. 

§ 4.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego. 

Przewodniczący Rady Miejskiej 
Jerzy Wójcik 

 

Załącznik do uchwały Nr 272/21 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 16 września 2021 r. 

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE GMINY ŚWIECIE 

Rozdział 1. 

Przepisy ogólne 

§ 1. 1.  Niniejszy regulamin dotyczy dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Świecie. 

2. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych. 

§ 2. Ilekroć w niniejszym regulaminie mowa o: 

  1. Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028);
  2. Przedsiębiorstwie - rozumie się przez to przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

§ 3. Użytym w regulaminie pojęciom należy przypisać znaczenie, jakie nadają im akty prawne wyższego rzędu, w tym w szczególności ustawa. 

Rozdział 2. 

Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków 

§ 4. W zakresie dostarczania wody Przedsiębiorstwo ma obowiązek: 

  1. dostarczać odbiorcy usług z sieci wodociągowej wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi  w ilości nie mniejszej niż 0,1 m3 na dobę;
  2. w przypadku dostarczania wody z posiadanej sieci wodociągowej, zapewnić dostawę wody pod ciśnieniem nie mniejszym niż 0,05 MPa 
    (0,5 bara) mierzonym na wylocie zaworu za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym;
  3. zapewnić ciągłość i niezawodność dostaw wody, z zastrzeżeniem uzasadnionych wyjątków określonych w niniejszym regulaminie;
  4. prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
  5. ustalać i wydawać warunki przyłączenia niezbędne do podłączenia do sieci.

§ 5. W zakresie odbioru ścieków Przedsiębiorstwo jest zobowiązane: 

  1. przyjmować do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieki wprowadzane przez odbiorców usług, w ilości nie mniejszej niż 0,1 m3/dobę;
  2. zapewnić ciągłość i niezawodność odbioru ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami i obowiązującą umową na odprowadzanie ścieków;
  3. odprowadzać wprowadzone ścieki do posiadanych urządzeń kanalizacyjnych;
  4. zapewnić należyte warunki odbioru ścieków oraz zapewnić jakość oczyszczonych i odprowadzanych ścieków, w szczególności poprzez regularne prowadzenie kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków, w tym ścieków przemysłowych, oraz przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

Rozdział 3. 

Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług 

§ 6. Postanowienia umów zawieranych przez Przedsiębiorstwo z odbiorcami usług nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających 
z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie 

prawa oraz postanowień niniejszego regulaminu. 

§ 7. 1.  Świadczenie usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy między Przedsiębiorstwem 
a odbiorcą usług, zgodnie z art. 6 Ustawy. 

  1. W terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy, o którym mowa w § 8 niniejszego regulaminu, Przedsiębiorstwo sporządza projekt umowy o zaopatrzenie w wodę i (lub) odprowadzanie ścieków.
  2. Przedsiębiorstwo udostępnia w swojej siedzibie i na swojej stronie internetowej: 1) aktualnie obowiązujące ogólne warunki umów; 2) wzór wniosku o zawarcie umowy.
  3. Umowa z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym zawierana jest na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego.
  4. Umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas określony albo nieokreślony.
  5. Przedsiębiorstwo udostępnia zainteresowanym podmiotom informacje o szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawienia przez odbiorców usług dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów.
  6. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta w lokalu Przedsiębiorstwa albo poza nim.

W przypadku zawarcia umowy poza lokalem Przedsiębiorstwa, odbiorcy usług będącemu konsumentem przysługuje prawo odstąpienia od takiej umowy w terminach i zasadach określonych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.). 

§ 8. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków z Przedsiębiorstwem powinien określać: 

  1. imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy;
  2. wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę;
  3. oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej Przedsiębiorstwa, czy też posiada własne ujęcie wody;
  4. oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa, czy też wprowadza ścieki do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków;
  5. oświadczenie wnioskodawcy na jakie cele będzie wykorzystywał dostarczaną wodę;
  6. oświadczenie wnioskodawcy jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane na podstawie zawartej umowy (przemysłowe, bytowe lub komunalne).

§ 9. Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków przez Przedsiębiorstwo z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 8, a ponadto: 

1) imię, nazwisko lub nazwę oraz adres osoby korzystającej z lokalu, co do której składany jest wniosek o zawarcie umowy wraz z umocowaniem do złożenia wniosku w imieniu i na rzecz tej osoby, 2) wskazanie lokalu, co do którego wnioskodawca żąda zawarcia umowy. 

Rozdział 4. 

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach 

§ 10. 1.  Podstawę ustalenia ilości pobranej wody lub wprowadzonych ścieków stanowią: wodomierz główny, urządzenie pomiarowe, przeciętne normy zużycia oraz ilości określone w umowie. 

  1. Okresy rozliczeniowe obowiązujące odbiorców usług określa Przedsiębiorstwo w umowie o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków.
  2. Stosowanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne cen i stawek opłat wynikających z nowych, podanych do wiadomości publicznej taryf w Biuletynie Informacji Publicznej Wód Polskich

i Gminy, nie wymaga odrębnego informowania odbiorców usług o ich rodzajach ani wysokości. 

§ 11. Zmiana lub utrata mocy obowiązującej taryfy nie wymaga zmiany umowy. 

§ 12. 1.  Podstawą obciążania odbiorców usług należnościami za usługi dostarczania wody lub odprowadzania ścieków świadczone przez przedsiębiorstwo jest faktura. 

  1. Przedsiębiorstwo, zgodnie z zawartą umową o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, określa w fakturze datę, formę, sposób
     i termin zapłaty.
  2. W przypadku budynku wielolokalowego, w którym zawarto umowy również z osobami korzystającymi z poszczególnych lokali, Przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku wielolokalowego oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali lub wyłącznie odbiorcom usług będących osobami korzystającymi z lokali, z którymi Przedsiębiorstwo zawarło odrębne umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków.

Rozdział 5. 

Warunki przyłączania do sieci 

§ 13. 1.  Wydanie warunków przyłączenia do sieci następuje na podstawie pisemnego wniosku składanego przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci. 

2. Wniosek o wydanie warunków przyłączenia poza informacjami, o których mowa w art. 19a ust. 4 ustawy może zawierać: 

  1. numer telefonu,
  2. adres poczty elektronicznej,
  3. wskazanie rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
  4. wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody lud odprowadzania ścieków,
  5. w przypadku wystąpienia w imieniu podmiotu ubiegającego się o przyłączenie przez pełnomocnika – pisemne upoważnienie wnioskodawcy dla pełnomocnika.
    1. Przedsiębiorstwo udostępnia w swojej siedzibie i na swojej stronie internetowej wzór wniosku o wydanie warunków przyłączenia.
    2. Po złożeniu wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci i pisemnym potwierdzeniu daty jego złożenia, Przedsiębiorstwo dokonuje kwalifikacji terminu jego rozpoznania i wydaje warunki bądź odmawia ich wydania, w terminach określonych w ustawie.
    3. W przypadku stwierdzenia przez Przedsiębiorstwo, że złożony wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci nie zawiera co najmniej wszystkich informacji, o których mowa w art. 19a ust. 4 ustawy, przedsiębiorstwo informuje pisemnie podmiot ubiegający się 
      o przyłączenie o zakresie i terminie uzupełnienia wniosku.
    4. Warunki, o których mowa w ust. 4, określają, co najmniej:

1) miejsce usytuowania sieci, z której może nastąpić zaopatrzenie w wodę lub do której możliwe będzie odprowadzanie ścieków z danej nieruchomości oraz sposób przyłączenia nieruchomości do sieci, w tym wytyczne dotyczące miejsca zainstalowania wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, 2) okres ważności, 

  1. załącznik graficzny,
  2. informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinien przedłożyć podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci.

7. W przypadku odmowy wydania warunków przyłączenia do sieci, informacja ta przekazywana jest podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie 
w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w terminie określonym w ustawie. 

 
 

Rozdział 6. 

Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych§ 14. 1.  Dostęp do usług wodociągowych 
i kanalizacyjnych jest uzależniony od: 

  1. istnienia urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego;
  2. możliwości technicznych urządzeń przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wynikających z technologii dostarczania wody i odprowadzania ścieków, przez co rozumie się faktyczne możliwości pozyskania przez Przedsiębiorstwo wody nadającej się do spożycia przez ludzi (wydajność stacji uzdatniania wody) lub jej dostawy, jak również możliwości odbioru i oczyszczania ścieków;
  3. możliwości zachowania minimalnego poziomu świadczonych usług dla wcześniej podłączonych odbiorców usług;
  4. posiadania tytułu prawnego do urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych przez Przedsiębiorstwo.

2. Przedsiębiorstwo wydaje „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej”, o ile spełnione są przesłanki określone w ust. 1. 

Rozdział 7. 

Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo odbioru wykonanego przyłącza 

§ 15. 1.  Odbiór przyłącza odbywa się po pisemnym zgłoszeniu gotowości do odbioru przez podmiot ubiegający się o przyłączenie nieruchomości do sieci, z co najmniej 5-dniowym wyprzedzeniem. 

2. Zgłoszenie odbioru przyłącza winno zawierać co najmniej:

  1. dane identyfikujące podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci;
  2. adres nieruchomości;
  3. proponowany termin odbioru przyłącza.
    1. Przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi warunkami przyłączenia, oraz przepisami prawa budowalnego i sanitarnego.
    2. Odbioru przyłącza dokonuje się przed zasypaniem przyłącza. Odbiór prac ulegających częściowemu zakryciu (zasypaniu), podmiot przyłączany jest zobowiązany zgłaszać Przedsiębiorstwu przed zakryciem (zasypaniem).
    3. Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

§ 16. 1.  Odbiór końcowy dokonywany jest na podstawie końcowego protokołu odbioru technicznego według zasad określonych w warunkach przyłączenia. 

2. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej: 

  1. datę odbioru,
  2. adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie,
  3. przedmiot odbioru z wyszczególnieniem rodzaju przyłącza, średnicy, materiałów, długości, elementów uzbrojenia,
  4. skład i podpisy członków komisji w tym: wykonawcę, użytkownika, 5) uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza.

3. Protokół, o którym mowa w ust. 1 stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia. 

Rozdział 8. 

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług 
i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków 

§ 17. 1.  O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków, spowodowanych pracami konserwacyjnymi, remontowymi lub modernizacyjnymi Przedsiębiorstwo informuje odbiorców usług na swojej stronie internetowej, w mediach oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób, z wyprzedzeniem co najmniej 3 dniowym. 

  1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek niezwłocznie poinformować odbiorców usług, na swojej stronie internetowej, w mediach oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób - o zaistniałych nieplanowanych, awaryjnych przerwach bądź ograniczeniach w dostawie wody, o ile przewidywany czas ich trwania przekracza 8 godzin. Przedsiębiorstwo wskazuje, o ile to możliwe, planowany termin przywrócenia prawidłowego funkcjonowania sieci i odpowiednich parametrów dostarczanej wody.
  2. W przypadku budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo może o zdarzeniach wskazanych w ust. 2 poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości.
  3. W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie odbiorców usług, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody, zamieszczając informację na swojej stronie internetowej, w mediach oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób.
  4. W przypadku niedotrzymania odpowiednich parametrów dostarczanej wody Przedsiębiorstwo ma obowiązek niezwłocznego poinformowania o tym fakcie odbiorców usług, na swojej stronie internetowej, w mediach oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób.

Rozdział 9. 

Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody 
i odprowadzaniu ścieków 

§ 18. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielania odbiorcom usług oraz podmiotom ubiegającym się o przyłączenie do sieci wszelkich istotnych informacji, w szczególności dotyczących: 

  1. obowiązujących przepisów oraz wynikających z nich praw i obowiązków,
  2. szczegółowych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
  3. szczegółowych warunków zawierania umów, w tym o konieczności przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz 
    o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów,
  4. występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków, w tym o planowanych przerwach w świadczeniu usług,
  5. występujących awariach urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
  6. przyjmowania reklamacji,
  7. sposobu rozstrzygania, zgodnie z ustawą, spraw spornych w przedmiocie:

                   ᠆ odmowy    zawarcia    umowy    o zaopatrzenie    w wodę    lub    odprowadzanie    ścieków      przez 

Przedsiębiorstwo, 

᠆ odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, lub odmowy przyłączenia do sieci nieruchomości, osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci. 

§ 19. 1.  Przedsiębiorstwo zapewnia, aby informacje zawierające co najmniej: 

  1. wskazanie komórki organizacyjnej upoważnionej do kontaktów z odbiorcami usług oraz podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci oraz do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji,
  2. dane umożliwiające kontakt,
  3. godziny przyjmowania reklamacji oraz udzielania informacji,

były udostępnione w siedzibie Przedsiębiorstwa oraz na jego stronie internetowej. 

2. Przedsiębiorstwo zapewnia, aby w jego siedzibie lub na jego stronie internetowej udostępnione były następujące dokumenty w aktualnym brzmieniu: 

  1. taryfa,
  2. niniejszy regulamin,
  3. tekst jednolity ustawy (w przypadku braku, po dokonanej nowelizacji, tekstu jednolitego – tekst ujednolicony) wraz z aktami wykonawczymi,
  4. wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,
  5. aktualny wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.

§ 20. Przedsiębiorstwo udziela informacji za pośrednictwem telefonu, faksu lub elektronicznych środków przekazu, bez zbędnej zwłoki, jednakże 
w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych. 

§ 21. 1.  Odbiorcy usług oraz podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci mają prawo wnoszenia do Przedsiębiorstwa reklamacji dotyczących świadczonych przez nie usług, w tym w szczególności wysokości opłat za te usługi. 

2. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzeć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 14 dni od dnia jej złożenia 
w siedzibie lub jej doręczenia w inny sposób. 

Rozdział 10. 

Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe 

§ 22. 1.  Woda do celów przeciwpożarowych jest w szczególności dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo, 
w tym z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieciach wodociągowych. 

  1. Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa dokonywany jest w uzgodnionych miejscach.
  2. W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda dostarczana jest dla innych odbiorców, pobierający niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informacje o ilości pobranej wody.
  3. Ilość wody pobranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem nieopomiarowanych punktów jej poboru, miejsca i daty poboru określa pisemna informacja składana przez pobierającego do Przedsiębiorstwa.

§ 23. 1.  Przedsiębiorstwo obciąża gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe. 

2. Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są w okresach kwartalnych na podstawie informacji, o której mowa w § 22 ust. 4. 

Rozdział 11. 

Przepisy końcowe 

§ 24. Sprawy rozpoczęte przed wejściem w życie niniejszego regulaminu będą prowadzone w oparciu  o przepisy dotychczasowe.

Tomasz Miraszewski, 2022-04-06 10:17:43 / Korekta tekstu.
Tomasz Miraszewski, 2022-04-06 10:14:26 / Korekta tekstu.
Tomasz Miraszewski, 2022-04-06 10:13:06 / Korekta tekstu.
Tomasz Miraszewski, 2022-04-06 10:05:27 / Zmiana treści regulaminu.
Tomasz Miraszewski, 2021-04-01 15:27:54 / Utworzenie artykułu
Czytanie tekstu na głos