DZIENNIK URZĘDOWY WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
Bydgoszcz, dnia 24 września 2021 r. Poz. 4688
UCHWAŁA NR 272/21 RADY MIEJSKIEJ W ŚWIECIU
z dnia 16 września 2021 r.
w sprawie uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Świecie”
Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r., poz. 2028), uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się „Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Świecie”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała nr 38/18 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia „Regulaminu dostarczania wody
i odprowadzania ścieków na terenie gminy Świecie” (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego poz. 325).
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Świecia.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Jerzy Wójcik
Załącznik do uchwały Nr 272/21 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 16 września 2021 r.
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE GMINY ŚWIECIE
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Niniejszy regulamin dotyczy dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Świecie.
2. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych.
§ 2. Ilekroć w niniejszym regulaminie mowa o:
- Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028);
- Przedsiębiorstwie - rozumie się przez to przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
§ 3. Użytym w regulaminie pojęciom należy przypisać znaczenie, jakie nadają im akty prawne wyższego rzędu, w tym w szczególności ustawa.
Rozdział 2.
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§ 4. W zakresie dostarczania wody Przedsiębiorstwo ma obowiązek:
- dostarczać odbiorcy usług z sieci wodociągowej wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi w ilości nie mniejszej niż 0,1 m3 na dobę;
- w przypadku dostarczania wody z posiadanej sieci wodociągowej, zapewnić dostawę wody pod ciśnieniem nie mniejszym niż 0,05 MPa
(0,5 bara) mierzonym na wylocie zaworu za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym; - zapewnić ciągłość i niezawodność dostaw wody, z zastrzeżeniem uzasadnionych wyjątków określonych w niniejszym regulaminie;
- prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
- ustalać i wydawać warunki przyłączenia niezbędne do podłączenia do sieci.
§ 5. W zakresie odbioru ścieków Przedsiębiorstwo jest zobowiązane:
- przyjmować do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieki wprowadzane przez odbiorców usług, w ilości nie mniejszej niż 0,1 m3/dobę;
- zapewnić ciągłość i niezawodność odbioru ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami i obowiązującą umową na odprowadzanie ścieków;
- odprowadzać wprowadzone ścieki do posiadanych urządzeń kanalizacyjnych;
- zapewnić należyte warunki odbioru ścieków oraz zapewnić jakość oczyszczonych i odprowadzanych ścieków, w szczególności poprzez regularne prowadzenie kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków, w tym ścieków przemysłowych, oraz przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
Rozdział 3.
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§ 6. Postanowienia umów zawieranych przez Przedsiębiorstwo z odbiorcami usług nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających
z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
prawa oraz postanowień niniejszego regulaminu.
§ 7. 1. Świadczenie usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy między Przedsiębiorstwem
a odbiorcą usług, zgodnie z art. 6 Ustawy.
- W terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy, o którym mowa w § 8 niniejszego regulaminu, Przedsiębiorstwo sporządza projekt umowy o zaopatrzenie w wodę i (lub) odprowadzanie ścieków.
- Przedsiębiorstwo udostępnia w swojej siedzibie i na swojej stronie internetowej: 1) aktualnie obowiązujące ogólne warunki umów; 2) wzór wniosku o zawarcie umowy.
- Umowa z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym zawierana jest na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego.
- Umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas określony albo nieokreślony.
- Przedsiębiorstwo udostępnia zainteresowanym podmiotom informacje o szczegółowych warunkach zawierania umów, w tym o konieczności przedstawienia przez odbiorców usług dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów.
- Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta w lokalu Przedsiębiorstwa albo poza nim.
W przypadku zawarcia umowy poza lokalem Przedsiębiorstwa, odbiorcy usług będącemu konsumentem przysługuje prawo odstąpienia od takiej umowy w terminach i zasadach określonych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.).
§ 8. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków z Przedsiębiorstwem powinien określać:
- imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy;
- wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę;
- oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci wodociągowej Przedsiębiorstwa, czy też posiada własne ujęcie wody;
- oświadczenie wnioskodawcy czy nieruchomość jest podłączona do sieci kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa, czy też wprowadza ścieki do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków;
- oświadczenie wnioskodawcy na jakie cele będzie wykorzystywał dostarczaną wodę;
- oświadczenie wnioskodawcy jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane na podstawie zawartej umowy (przemysłowe, bytowe lub komunalne).
§ 9. Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków przez Przedsiębiorstwo z osobą korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 8, a ponadto:
1) imię, nazwisko lub nazwę oraz adres osoby korzystającej z lokalu, co do której składany jest wniosek o zawarcie umowy wraz z umocowaniem do złożenia wniosku w imieniu i na rzecz tej osoby, 2) wskazanie lokalu, co do którego wnioskodawca żąda zawarcia umowy.
Rozdział 4.
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 10. 1. Podstawę ustalenia ilości pobranej wody lub wprowadzonych ścieków stanowią: wodomierz główny, urządzenie pomiarowe, przeciętne normy zużycia oraz ilości określone w umowie.
- Okresy rozliczeniowe obowiązujące odbiorców usług określa Przedsiębiorstwo w umowie o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków.
- Stosowanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne cen i stawek opłat wynikających z nowych, podanych do wiadomości publicznej taryf w Biuletynie Informacji Publicznej Wód Polskich
i Gminy, nie wymaga odrębnego informowania odbiorców usług o ich rodzajach ani wysokości.
§ 11. Zmiana lub utrata mocy obowiązującej taryfy nie wymaga zmiany umowy.
§ 12. 1. Podstawą obciążania odbiorców usług należnościami za usługi dostarczania wody lub odprowadzania ścieków świadczone przez przedsiębiorstwo jest faktura.
- Przedsiębiorstwo, zgodnie z zawartą umową o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, określa w fakturze datę, formę, sposób
i termin zapłaty. - W przypadku budynku wielolokalowego, w którym zawarto umowy również z osobami korzystającymi z poszczególnych lokali, Przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku wielolokalowego oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali lub wyłącznie odbiorcom usług będących osobami korzystającymi z lokali, z którymi Przedsiębiorstwo zawarło odrębne umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków.
Rozdział 5.
Warunki przyłączania do sieci
§ 13. 1. Wydanie warunków przyłączenia do sieci następuje na podstawie pisemnego wniosku składanego przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci.
2. Wniosek o wydanie warunków przyłączenia poza informacjami, o których mowa w art. 19a ust. 4 ustawy może zawierać:
- numer telefonu,
- adres poczty elektronicznej,
- wskazanie rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
- wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody lud odprowadzania ścieków,
- w przypadku wystąpienia w imieniu podmiotu ubiegającego się o przyłączenie przez pełnomocnika – pisemne upoważnienie wnioskodawcy dla pełnomocnika.
- Przedsiębiorstwo udostępnia w swojej siedzibie i na swojej stronie internetowej wzór wniosku o wydanie warunków przyłączenia.
- Po złożeniu wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci i pisemnym potwierdzeniu daty jego złożenia, Przedsiębiorstwo dokonuje kwalifikacji terminu jego rozpoznania i wydaje warunki bądź odmawia ich wydania, w terminach określonych w ustawie.
- W przypadku stwierdzenia przez Przedsiębiorstwo, że złożony wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci nie zawiera co najmniej wszystkich informacji, o których mowa w art. 19a ust. 4 ustawy, przedsiębiorstwo informuje pisemnie podmiot ubiegający się
o przyłączenie o zakresie i terminie uzupełnienia wniosku. - Warunki, o których mowa w ust. 4, określają, co najmniej:
1) miejsce usytuowania sieci, z której może nastąpić zaopatrzenie w wodę lub do której możliwe będzie odprowadzanie ścieków z danej nieruchomości oraz sposób przyłączenia nieruchomości do sieci, w tym wytyczne dotyczące miejsca zainstalowania wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, 2) okres ważności,
- załącznik graficzny,
- informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinien przedłożyć podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci.
7. W przypadku odmowy wydania warunków przyłączenia do sieci, informacja ta przekazywana jest podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie
w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w terminie określonym w ustawie.
Rozdział 6.
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych§ 14. 1. Dostęp do usług wodociągowych
i kanalizacyjnych jest uzależniony od:
- istnienia urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego;
- możliwości technicznych urządzeń przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wynikających z technologii dostarczania wody i odprowadzania ścieków, przez co rozumie się faktyczne możliwości pozyskania przez Przedsiębiorstwo wody nadającej się do spożycia przez ludzi (wydajność stacji uzdatniania wody) lub jej dostawy, jak również możliwości odbioru i oczyszczania ścieków;
- możliwości zachowania minimalnego poziomu świadczonych usług dla wcześniej podłączonych odbiorców usług;
- posiadania tytułu prawnego do urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych przez Przedsiębiorstwo.
2. Przedsiębiorstwo wydaje „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej”, o ile spełnione są przesłanki określone w ust. 1.
Rozdział 7.
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo odbioru wykonanego przyłącza
§ 15. 1. Odbiór przyłącza odbywa się po pisemnym zgłoszeniu gotowości do odbioru przez podmiot ubiegający się o przyłączenie nieruchomości do sieci, z co najmniej 5-dniowym wyprzedzeniem.
2. Zgłoszenie odbioru przyłącza winno zawierać co najmniej:
- dane identyfikujące podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci;
- adres nieruchomości;
- proponowany termin odbioru przyłącza.
- Przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi warunkami przyłączenia, oraz przepisami prawa budowalnego i sanitarnego.
- Odbioru przyłącza dokonuje się przed zasypaniem przyłącza. Odbiór prac ulegających częściowemu zakryciu (zasypaniu), podmiot przyłączany jest zobowiązany zgłaszać Przedsiębiorstwu przed zakryciem (zasypaniem).
- Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
§ 16. 1. Odbiór końcowy dokonywany jest na podstawie końcowego protokołu odbioru technicznego według zasad określonych w warunkach przyłączenia.
2. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:
- datę odbioru,
- adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie,
- przedmiot odbioru z wyszczególnieniem rodzaju przyłącza, średnicy, materiałów, długości, elementów uzbrojenia,
- skład i podpisy członków komisji w tym: wykonawcę, użytkownika, 5) uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza.
3. Protokół, o którym mowa w ust. 1 stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia.
Rozdział 8.
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług
i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 17. 1. O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków, spowodowanych pracami konserwacyjnymi, remontowymi lub modernizacyjnymi Przedsiębiorstwo informuje odbiorców usług na swojej stronie internetowej, w mediach oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób, z wyprzedzeniem co najmniej 3 dniowym.
- Przedsiębiorstwo ma obowiązek niezwłocznie poinformować odbiorców usług, na swojej stronie internetowej, w mediach oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób - o zaistniałych nieplanowanych, awaryjnych przerwach bądź ograniczeniach w dostawie wody, o ile przewidywany czas ich trwania przekracza 8 godzin. Przedsiębiorstwo wskazuje, o ile to możliwe, planowany termin przywrócenia prawidłowego funkcjonowania sieci i odpowiednich parametrów dostarczanej wody.
- W przypadku budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo może o zdarzeniach wskazanych w ust. 2 poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości.
- W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie odbiorców usług, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody, zamieszczając informację na swojej stronie internetowej, w mediach oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób.
- W przypadku niedotrzymania odpowiednich parametrów dostarczanej wody Przedsiębiorstwo ma obowiązek niezwłocznego poinformowania o tym fakcie odbiorców usług, na swojej stronie internetowej, w mediach oraz w inny zwyczajowo przyjęty sposób.
Rozdział 9.
Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody
i odprowadzaniu ścieków
§ 18. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielania odbiorcom usług oraz podmiotom ubiegającym się o przyłączenie do sieci wszelkich istotnych informacji, w szczególności dotyczących:
- obowiązujących przepisów oraz wynikających z nich praw i obowiązków,
- szczegółowych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
- szczegółowych warunków zawierania umów, w tym o konieczności przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz
o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umów, - występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków, w tym o planowanych przerwach w świadczeniu usług,
- występujących awariach urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
- przyjmowania reklamacji,
- sposobu rozstrzygania, zgodnie z ustawą, spraw spornych w przedmiocie:
᠆ odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków przez
Przedsiębiorstwo,
᠆ odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, lub odmowy przyłączenia do sieci nieruchomości, osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
§ 19. 1. Przedsiębiorstwo zapewnia, aby informacje zawierające co najmniej:
- wskazanie komórki organizacyjnej upoważnionej do kontaktów z odbiorcami usług oraz podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci oraz do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji,
- dane umożliwiające kontakt,
- godziny przyjmowania reklamacji oraz udzielania informacji,
były udostępnione w siedzibie Przedsiębiorstwa oraz na jego stronie internetowej.
2. Przedsiębiorstwo zapewnia, aby w jego siedzibie lub na jego stronie internetowej udostępnione były następujące dokumenty w aktualnym brzmieniu:
- taryfa,
- niniejszy regulamin,
- tekst jednolity ustawy (w przypadku braku, po dokonanej nowelizacji, tekstu jednolitego – tekst ujednolicony) wraz z aktami wykonawczymi,
- wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,
- aktualny wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.
§ 20. Przedsiębiorstwo udziela informacji za pośrednictwem telefonu, faksu lub elektronicznych środków przekazu, bez zbędnej zwłoki, jednakże
w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych.
§ 21. 1. Odbiorcy usług oraz podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci mają prawo wnoszenia do Przedsiębiorstwa reklamacji dotyczących świadczonych przez nie usług, w tym w szczególności wysokości opłat za te usługi.
2. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzeć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 14 dni od dnia jej złożenia
w siedzibie lub jej doręczenia w inny sposób.
Rozdział 10.
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 22. 1. Woda do celów przeciwpożarowych jest w szczególności dostępna z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo,
w tym z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieciach wodociągowych.
- Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa dokonywany jest w uzgodnionych miejscach.
- W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda dostarczana jest dla innych odbiorców, pobierający niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informacje o ilości pobranej wody.
- Ilość wody pobranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem nieopomiarowanych punktów jej poboru, miejsca i daty poboru określa pisemna informacja składana przez pobierającego do Przedsiębiorstwa.
§ 23. 1. Przedsiębiorstwo obciąża gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe.
2. Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są w okresach kwartalnych na podstawie informacji, o której mowa w § 22 ust. 4.
Rozdział 11.
Przepisy końcowe
§ 24. Sprawy rozpoczęte przed wejściem w życie niniejszego regulaminu będą prowadzone w oparciu o przepisy dotychczasowe.